Og vinderen er…

Reportage fra kåringen af årets Chief Marketing Officer

Tekst og fotos af Eva Vestrheim

Fredag 26. januar blev årets Chief Marketing Officer (CMO) inden for kommunikation, media og marketing valgt af Dansk Markedsføring & partnere – i samarbejde med Berlingske Business.

Der var fem nominerede til titlen og udnævnelsen blev afholdt på Hotel Mariott på Kalvebod Brygge i København.

”Ambitionen med ”the M list” er at sætte spotlight på de, der går forrest, som vi alle kan lære noget af, og de, der er med til at skabe inspiration til dansk marketing”, fortæller Thomas Wahl, Dansk Markedsføring.

Det, som er interessant, at holde sig for øje under kåringen af CMO er de egenskaber der lægges vægt på – og fordres hos ledere Anno 2018 i kommunikationsbranchen. Det er egenskaber, ledere bør integrere for at imødekomme de udfordringer, den nye medievirkelighed byder på, hvor digitaliseringen og nye standarder er de tungeste barometre.

Inspiration i – og uden for branchen

Der er primært fokus på et højt fagligt kompetenceniveau, de visionære og innovative elementer. Det blev forventet, at de udnævnte ledere havde leveret synlige resultater, i kraft af solide kommunikations- og lederevner på et højt og seriøst, fagligt niveau.

Idéen bag kåring af M-listens fremmeste CMO, er primært et fokus på faglighed og det visionære element. De nominerede i år repræsenterede innovation, medmenneskelighed, autenticitet med digitalt flair. De har desuden selv været inspirationskilde for andre indenfor kommunikation og marketing.

Morten Bach Jensen, Group Vice President, Marketing & Sales Development hos Grundfos Holding A/S blev kåret som vinder i et stærkt felt af fem nominerede. Det er især hans evne til at beherske de digitale udfordringer, hans innovative mindset og kompromisløse ambitioner, efterfulgt af synlig vækst på et globalt marked, der afgjorde valget.

Walk the talk

En af konsekvenserne af, at vi nu opererer med en anderledes medievirkelighed end tidligere, skyldes, at vi – ifølge Gæstetaler, Ajaz Ahmed, AKQA – har født et nyt vokabularium gældende for det 21. århundrede´s ledere. De egenskaber, som egnede ledere bør besidde i særdeleshed er generøsitet, imødekommenhed, optimisme, transparens, ansvarlighed, stærke samarbejds- og kommunikationsevner, samt evnen til at facilitere.

”Vi har brug for et nyt sprog for ledere, som indeholder generøsitet, venlighed, optimisme og skønhed,” fastslog Ajaz Ahmed, “Og det er mindst lige så vigtigt som at fjerne konkurrence – og albueelementet, at man gå væk fra grundtanken med den udløbende holdbarhedsdato, ”Hvem konkurrer vi med?” til en grundtanke, der indikerer “Hvad konkurrerer vi for?”

Der er efterspørgsel efter ledere, der kan agere som en facilitator snarere end en beslutningstager; den gamle ledertype synes slidt til kanten. Det er ikke længere nok at skabe værdi for kunden, samt at skabe ROI. Der skal være en ansvarlighed helt ind til kernen, en højere dagsorden, et højere formål med både virksomhed og lederskab. Der forventes et højere niveau i lederens værdisæt og tankebevidsthed, som i sidste ende motiverer den enkelte medarbejder til at udleve sit potentiale.

Og her er vi tilbage til ”the higher purpose”, som er det nye sort for ledere inden for kommunikation & marketing, og som næsten er blevet obligatorisk for mange ledere at have in mente.
“I dagligdagen skal vi kunne styre med et smallere formål og samtidig kunne skifte til et bredere formål på den bane, når det er nødvendigt ”, understreger Christian Busch, PhD, London School of Economics i sin afslutning.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *