Mit Kommunikationsliv – Lasse Alfastsen

Et socialøkonomisk kommunikationsbureau – en ny type bureau i branchen

Af Eva Kistrup

Vores fag udvikler sig hele tiden, og nye typer af kommunikationsbureauer kommer løbende til. Én af de nye spillere er SIVIL, Danmarks første socialøkonomiske kommunikationsbureau. SIVIL er et bureau, der arbejder med formålsdreven kommunikation, der bl.a. hjælper socialt orienterede virksomheder, interesseorganisationer og foreninger med at styrke relationer og synlighed til samfund og offentlige myndigheder og herigennem skabe sociale og bæredygtige forandringer. Det er en spændende udvikling for vores fag, og vi har derfor interviewet K1-medlem Lasse Alfastsen, partner i SIVIL, om hans erfaring som ejer af denne nye type bureau.

Civilsamfundets kommunikationsrådgiver

Lasse Alfastsen
Lasse Alfastsen, partner i SIVIL

Det er set før, at en nyudklækket kommunikatør starter eget firma. Men det er trods alt relativt sjældent, at man vælger at kaste sig ud i en helt ny gren af kommunikations-branchen. Men det er præcist, hvad Lasse Alfastsen valgte efter endt studie på CBS.

”Jeg havde allerede en del erfaring som iværksætter, digital rådgiver og leder af forskellige projekter, så jeg vidste nogenlunde, hvad jeg gik ind til, men når man starter en helt ny type virksomhed, så er det umuligt at forudsige præcis, hvad der vil ske. Men det er jo netop dét, der gør det enormt spændende,” fortæller Lasse Alfastsen.

Lasses forretningsidé blev til SIVIL, der har som formål at hjælpe socialt orienterede virksomheder, interesseorganisationer og foreninger med at sætte dagsordner, skabe større synlighed, komme i dialog med beslutningstagere og indfri deres målsætninger:

”Flere af vores kunder er typisk drevet af frivillige. De ved utroligt meget om deres projekter, og de er særdeles stærke på deres faglighed, men det kan være svært for dem at trænge igennem til relevante målgrupper og det politiske system. Vi kan hjælpe dem med at bryde igennem muren og opbygge relationer og kontakter”.

Et bureau i vækst

Efter knapt et års drift er SIVIL kommet temmelig langt. Foruden Lasse Alfastsen selv, består virksomheden i dag af fem medarbejdere, heriblandt Camilla Schwalbe, der er partner i virksomheden på lige fod med Lasse. Hun har stor erfaring fra den politiske verden, fagbevægelsen og den kommunale sektor. Udover de fem medarbejdere har SIVIL en række freelancere tilknyttet som en fast del af kontoret.

SIVIL har deres dagligdag i gode lokaler på Sundholmen på Amager, hvor de er omgivet af meget relevante samarbejdspartnere.

”Det er logisk, at vi bor her på Sundholmen, som er et sted med mange sociale fagligheder og initiativer. Områdets sociale arv og historie strækker sig over 100 år, og vi arbejder med nogle af organisationerne, som har til huse herude”, forklarer Lasse Alfastsen.

Alle, der har startet virksomhed, ved, hvor krævende det er. Det er derfor imponerende, at Lasse Alfastsen samtidig med opstart af virksomheden også har været en af hovedkræfterne i opbygningen af K1.

Dagen efter interviewet var SIVIL medarrangør af en konference på Christiansborg, hvor én af bureauets kunder offentliggjorde en stort anlagt rapport om gråzoneprostitution på Sydsjælland. SIVIL har været drivkraft i udarbejdelsen af rapporten og offentliggørelsen heraf. Det er blot et af mange eksempler på, hvordan SIVIL bygger netværk og synlighed for deres kunder.

Tidobling af synlighed i medierne

SIVIL hjælper bl.a. landsforeningen LGBT Danmark med at skabe sociale og politiske forandringer inden for LGBT+-området i Danmark. Det er på mange måder et signaturprojekt for SIVIL.

”Vi samarbejder med ledelsen og støtter dem fagligt i kampen for deres mærkesager, der handler om retten til at være den man er og at sætte dagsorden på mangfoldigheds- og ligestillingsområdet på tværs af køn og seksualitet osv.”, fortæller Lasse Alfastsen.

”Konkret løser vi forskellige kommunikationsopgaver i tæt kontakt med LGBTs ledelse på tværs af unge- og ældreområdet samt den generelle LGBT-dagsorden. Vi har nu haft dem som kunde i lidt mere end et halvt år, og samarbejdet har bl.a. resulteret i en tidobling af LGBT Danmarks synlighed i det brede mediebillede i forbindelse med Copenhagen Pride-ugen. Vi hjælper dem også med strategi, presse, kampagnetiltag, kommunikationsmateriale, koordinering og kommunikation af arrangementer og større begivenheder mm.
LGBT er et godt eksempel på hvordan vi bringer vores kunder tættere på mål og styrker relationerne til det politiske system”, slutter Lasse Alfastsen.

Læs mere om Lasses bureau her www.sivil.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *